nuff

Tuesday, July 31, 2012

Safety method - In your house or at night


THIS IS A VERY EFFECTIVE ESPECIALLY FOR THOSE OF US WHO DO NOT HAVE A HOUSE ALARM!


Fantastic Personal Security Idea 


A Simple and Easy Task for our Safety. (tips from Bukit Aman)


Next time you come home for the night and before you put your keys away, think of this :


It's a security alarm system that you probably already have and requires no installation. 


Start keeping your car keys next to your bed on the night stand before you go to rest.


If you think someone is trying to get into your house, or if you hear a noise outside your house, just press the alarm button on the remote controller of your car..... 


Test it! It should be triggered on almost when you press in
everywhere inside your house and will keep honking until your
battery runs down or until you reset it.


If your car alarm is activated when someone is trying to break in your 
house, odds are the burglar or rapist won't stick around.....after a few seconds all the neighbors will be looking out their windows to see who is out there and sure enough the criminal won't want that.


Try yours to make sure it works before you rely on it. Just know that you must press the alarm button again to turn it off.


And remember to carry your keys while walking to your car at the carpark in the evening or while you are alone. The alarm can work the same way there..... 


This is something that should really be shared with everyone.


Maybe it could save a life or from a sex abuse.


So put those car keys & remote controller on the night table now!
Or if you're at work, forward this message to your home so that you will remember to do this tonight when you get home. Let the rest of the family know about this too. 


And then, forward this to everyone you know.*

5 Don't when you are sleeping


1       DON'T SLEEP WITH WATCH 
Watches can emit a certain level of radioactivity. Though small, but if you wear your watch to bed for a long time, it might have adverse effects on your health. 


2       DON'T SLEEP WITH BRA 
Scientists in America have discovered those that wear bras for more than 12 hours have 
a higher risk of getting breast cancer. So go to bed without it.


3       DON'T SLEEP WITH PHONE
Putting the phone beside your bed or anywhere near you is not encouraged. Though some of us will use phones as alarm clocks, but please put the phone as far as possible. Scientists have proved that electrical items including mobile phone and television sets emit magnetic waves when used. These waves can cause disruptions to our nervous system. Therefore if you need to put your mobile phone near you, switch it off first.


4       DON'T SLEEP WITH MAKE UP 
People who sleep with make up might have skin problems in the long run. Sleeping with make up will cause the skin to have difficulty in breathing and problem in perspiring. 
You will also need a much longer time to go into deep sleep. 


Lastly..... 


5      DON'T SLEEP WITH OTHERS' WIFE / HUSBAND 
You may never wake up again. 

Tips Mengelak dari Penyakit


Berikut ialah cara-cara kebersihan, mengelakkan penyakit dan seumpamanya yang berkaitan dengan kesihatan yang dipetik dari amalan Rasulullah SAW dan pengamal perubatan Islam.


1. Allah tidak menjadikan penyakit melainkan di jadikan Nya juga ubatnya, kecuali mati. Firman Allah SWT bahawa siapa yang hidup menurut petunjuk Al-Qur’an akan lanjut usianya. 


2. Asal segala penyakit ialah makan. Oleh itu, makanlah apabila anda kehendaki atau perlu dan jangan makan apabila tidak perlu. 


3. Perut rumah penyakit dan puasa raja segala ubat. Oleh itu, jadikanlah ia kebiasaan anda. 


4. Pada pandangan Allah makanan yang paling baik ialah makanan yang di makan beramai-ramai. 


5. Makan seorang diri semasa sarapan pagi ialah makan dengan syaitan, makan dengan seorang lain ialah makan dengan raja yang zalim, makan dengan dua orang lain ialah makan dengan para Nabi a.s. 


6. Biarkan makananmu agak sejuk sebelum memakannya, kerana makanan yang panas itu tidak berkat. 


7. Apabila makan, tanggalkan kasutmu kerana dengan itu kakimu lebih rehat. Inilah nasihat yang baik. 


8. Ada keberkatan pada makanan ditengah pinggan. Oleh itu, mulakan makan makanan yang di tepi pinggan dahulu, bukan mula dari tengah. (Pengertian hadith ini ialah seseorang itu hendaklah jangan tamak iaitu mementingkan diri sendiri dan hendaklah membenarkan orang lain sama mendapat berkat, jangan seorang diri saja). 


9. Ada keberkatan dalam tiga perkara: dalam sarapan pagi, dalam roti, dan dalam sup. 


10. Berus gigi dengan ‘miswak’ (berus gigi kayu yang biasanya dibuat daripada dahan pokok (pokok pelu) selepas makan dan kemudian berkumur - kumur, kerana kedua - keduanya amalan ini adalah penjaga gigi. 


11. Gunakan ‘miswak’ kerana amalan ini datang kebersihan, dan kebersihan datang dari iman, dan iman membawa orang itu ke Syurga. 


12. Makanan dalam pinggan itu memohon rahmat bagi orang yang makan hingga habis langsung (iaitu tidak membazir). 


13. Makan bersama barulah bersurai, kerana keberkatan itu ada dalam kumpulan. 


14. Kurang makan kurang dosa. 


15. Mengumpulkan dalam perkara berikut adalah dilarang iaitu mengumpul gandum, barli, kismis, seko, lemak, madu, lebah, keju, sejenis pokok yang buahnya berkulit keras dan boleh dimakan (walnut) dan zaitun. 


16. Jangan minum berdiri kecuali orang yang berpenyakit senggal pada pangkal paha (sciatica). 


17. Sarapan pagi waktu fajar (dini hari) ada berkatnya. 


18. Ketika Rasul SAW mikra’j, tidak ada seorang Melaikat pun yang tidak berkata, “Wahai Muhamad s.a.w beritahu umatmu supaya berbekam. Rawatan yang paling baik ialah berbekam, ketumbar dan costus (sejenis herba). 


19. Siapa yang sakit 7 hari, maka ia adalah penebus dosa 70 tahun. 


20. Tidak ada sakit seperti sakit dalam mata dan tidak ada kerunsingan kerana berhutang. 


21. Apabila nabi Muhamad s.a.w melawat orang sakit, baginda biasanya berkata: “Hindarlah pedaya iblis, kekuatan itu dengan Allah, sembuh dan disembuhkan, tidak ada yang menyembuhkan melainkan Allah“.

Task force to oversee Tun Razak Exchange development




KUALA LUMPUR (July 30, 2012): The government, which will announce the key foreign investor of the RM26 billion Tun Razak Exchange (TRX) in September, has set up a special task force led by the Economic Planning Unit to ensure that the development receives full support from the entire government machinery.

Minister in the Prime Minister's Department Tan Sri Nor Mohamed Yakcop has been designated to lead the task force, whose members include senior officers from the Ministry of Finance, Bank Negara Malaysia and the Securities Commission.

"The government will go out of its way to ensure that the exchange is a success — and as a first step, I can announce to you today (yesterday) that we will begin a comprehensive review of business regulations. Our logic behind this review is simple: anything that contributes to future progress stays, anything that is outdated goes," Prime Minister Datuk Seri Najib Razak, who is also chairman of 1Malaysia Development Bhd (1MDB), said during the launch of TRX yesterday.

The special task force will oversee the mega project, from planning and development to completion.

It will review and put in place policies and regulations that are more business friendly for the international business community to transact in Malaysia, making it more attractive to investors.

"Further incentives are in the pipeline, building on those that I had announced last year. These include an income tax exemption of 100% for 10 years; stamp duty exemption on loan and service agreements; Industrial Building Allowance and Accelerated Capital Allowance; and income tax exemption of 70% for five years for eligible property developers in TRX," said Najib.

The premier also announced that 1MDB has locked in its partner for Phase 1 of TRX, an international partner that will be the first mover in establishing a strong ecosystem to support the infrastructure for the exchange.

"There will be a strategic investor that will bring in more than RM3.5 billion in foreign direct investment. There will be a special ceremony in September to mark this, during which the identity and details will be announced," Najib said.

He added that the government hopes to see further development of Islamic finance with the setting up of TRX.

"Malaysia's Islamic finance sector is already worth more than US$400 billion and that is set to triple in value over the coming decade. I am committed to doing everything I can to make it easier for investors to participate in Malaysia's Islamic finance markets and further strengthen our position as a global hub for Islamic finance," said Najib.

Formerly known as the Kuala Lumpur International Financial District (KLIFD), over 250 of the world's leading companies are projected to locate to the 28ha TRX in the Imbi area fronting Jalan Tun Razak, creating 500,000 jobs by the time it is fully completed. Of these, 40,000 will be knowledge workers, specifically for the financial services sector.

Puasa itu perisai dari api neraka


Assalamualaikum

Setiap orang yang berpuasa seharusnya menyedari ibadah puasa yang mereka laksanakan dengan penuh keinsafan dan penghayatan akan menjadi perisai bagi dirinya. Bukan hanya menjadi perisai di dunia, malah di akhirat sana nanti. Selain itu, puasa juga menjadi perisai dalam kehidupan dunia dalam erti kata mendinding diri daripada terjebak dalam kancah dosa dan maksiat, lebih-lebih lagi sesudah berlalunya Ramadan, saat kita terdedah dengan 11 bulan penuh mencabar dan sangat menguji keimanan serta kesabaran.

Puasa itu perisai dari api neraka seperti perisai (benteng) salah seorang kamu dalam peperangan. (Puasa akan menjadi perisai) selama mana dia tidak merosakkannya dengan kata-kata dusta dan umpatan”. - Riwayat Ahmad, An-Nasa’i dan Ibnu Majah

Serangan nafsu dan syaitan secara kombinasi sangat hebat. Tipu helah mereka datang dari segenap arah. Bayangkan, jika puasa tidak berupaya menghasilkan ‘benteng’ ampuh seperti diharapkan, maka jadilah kita kala itu ‘bahan’ sepak terajang nafsu dan syaitan.

Puasa yang hebat bukan saja menjadi pendinding untuk sehari dua bahkan dapat menjadi perisai melindungi diri setiap masa sehingga bertemu Ramadan yang akan datang.

Manakala di akhirat nanti, ibadah puasa turut menjadi perisai daripada terjerumus ke dalam api neraka. Inilah kurniaan yang sangat besar kepada hamba berpuasa.

Nabi SAW bersabda: “Puasa itu perisai dari api neraka seperti perisai (benteng) salah seorang kamu dalam peperangan. (Puasa akan menjadi perisai) selama mana dia tidak merosakkannya dengan kata-kata dusta dan umpatan.” (Riwayat Ahmad, An-Nasa’i dan Ibnu Majah)
Hikmah agung

Sesungguhnya ibadah puasa difardukan Allah SWT mempunyai pelbagai hikmah agung bertujuan membuktikan ketaatan kepada Allah SWT dan mampu melahirkan manusia yang benar-benar menghayati sifat kehambaan dan dapat membina keperibadian diri muslim sejati.

Justeru, kewajipan kita bukan sekadar menerima puasa sebagai satu perintah daripada Allah, bahkan kita turut berkewajipan melaksanakannya dengan rasa penuh keikhlasan. Hanya puasa yang dibina atas tapak keikhlasan saja yang sampai kepada Allah.

Puasa dalam kategori inilah yang dijanjikan Allah bakal memperoleh ganjaran pahala tiada tolok bandingnya. Bukannya berpuasa kerana manusia atau kepentingan duniawi yang bersifat sementara.

Rasulullah SAW sangat mengambil berat dan memberi peringatan tegas mengenai keikhlasan melaksanakan perintah Allah.

Daripada Syaddad bin Aus, ia mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Barang siapa berpuasa demi mencari pujian (nilaian) manusia, sesungguhnya ia telah berbuat syirik, barang siapa solat demi pujian (nilaian) manusia, maka sesungguhnya ia telah berbuat syirik dan barang siapa yang membayar zakat demi pujian (nilaian) manusia, maka sesungguhnya dia juga telah berbuat syirik.” (Riwayat Tabrani)

Puasa dilaksanakan dengan ikhlas kerana Allah adalah puasa yang gemilang dan penuh kekuatan. Pada hari kiamat nanti puasa yang gemilang berkilauan akan tampil di hadapan Allah SWT dan berkata: “Izinkanlah aku memberikan syafaat kepadanya.”

Inilah yang katakan rahmat Allah SWT yang tiada bertepi luasnya. Daripada Abdillah ibn Umar, Rasulullah SAW bersabda: “Puasa dan al-Quran akan memberi syafaat kepada seseorang hamba di hari kiamat nanti. Puasa berkata: Wahai Tuhanku! Aku telah menegahnya dari makan dan menuruti nafsu syahwat (semasa menjalani ibadah puasa), maka izinkanlah aku memberikan syafaat kepadanya. Al-Quran pula berkata: (Wahai Tuhanku) Aku telah menegahnya dari tidur di sebelah malam, maka izinkanlah aku memberi syafaat kepadanya. Maka kedua-duanya (puasa dan al-Quran) diizinkan (Allah) memberikan syafaat itu.” (Riwayat Ahmad, Tabrani, Ibnu Abid Dunya dan Al-Hakim)

Tidak terhenti dengan kurniaan pahala yang tidak bertepi, mukmin berpuasa kerana Allah diberi kurniaan tambahan iaitu doanya dijamin mustajab, pasti didengari dan dikabulkan. Peluang berharga ini, janganlah disia-siakan.

Hakikatnya di dunia ini, berapa ramai orang yang berdoa, berbuih-buih mulutnya bukan sehari tetapi bertahun-tahun, namun Allah belum berkenan memakbulkannya. Keadaan sebaliknya bagi orang yang benar-benar berpuasa.

Bukan sekadar Allah akan memakbulkannya bahkan Allah juga rindu dan ternanti-nanti doa dan rintihan hamba-Nya yang berpuasa.

Sabda Rasulullah SAW: “Tiga doa yang sangat mustajab, doa orang berpuasa, doa orang yang dizalimi dan doa orang yang musafir.” (Riwayat Bukhari)

Wassalam

Thursday, July 26, 2012

Ojo Kesandung with Translate ;p



Ojo kesandung - Herman Tino


Ojo kesandung batu nang dalan awan awan
kui nandakne orak karuan
karang eno mestine dadi golean
ayu ngarang dikarang gawe pawitan

ojo kok pikir rai mbancer goleanmu
rai kelimis rame seng nunggu
mlerak mlerok mripate alese jiu
moro teko seng nunang
orak ke trimo

mbok perawan karo joko podoae
orak terimo dudingane uwong tuo
nek seng wadeng pilihane pondo kerjo
nek seng joko rai klimis arepane

ayo podo dijedeki
kersane pengeran kuoso
terimo opo ae seng di wehi
2x

bapak lan emak seng gedek ake kawek bayi
cilik di gedong nangis di bopong
pengen njalok neng kue orak gawapan
karek kue wes nge-rang timbang ono

mbok perawan karo joko podoae
orak terimo dudingane uwong tuo
nek seng wadeng pilihane pondo kerjo
nek seng joko rai klimis arepane

ayo podo dijedeki
kersane pengeran kuoso
terimo opo ae seng di wehi
2x

bapak lan emak seng gedek ake kawek bayi
cilik di gedong nangis di bopong
pengen njalok nang kue orak gawapan
karek kue wes nge-rang timbang ono 

bawah nih translate dia.. hehehe :-


Ojo kesandung batu neng dalan awan awan
(Jangan tersandung batu di jalan siang2)

Kui tandane orak karuan
(Itu tandanya tidak keruan)

Karang enom mestine dadi golean
(Karang muda harusnya jadi carian)

Ayu garang dikarang gawe pawitan
(Mari garang dikarang buat contoh)

Ojo kok piker rai banten goleanne
(Jangan kau fikir pencariannya)

Rai kelimis rame seng nunggu
(Wajah klimis ramai yang menanti)

Mlerak mlerok mripate alise ciut
(Lirik sana sini mata dan alis mengkerut)

Podo teko seng minang orak ketrimo
(Banyak yang meminang tapi ditolak)

Mbok perawan karo jondo podo waey
(Dara atau janda sama saja)

Orak trimo suntingane uwong tuwo
(Tidak terima suntingan dari orang tua)

Nek seng wedhon pilihane bodo kerjo
(Kalau yang perawan pilihannya yang ada kerja)

Nek seng joko rai klimis arepane
(Kalau yang jejaka, wajah cantik yang diharapkan)

Ayuh bodo dijedeki kersane pengeran kuoso
(Marilah memasrahkan diri pada tuhan yang maha kuasa)

Terimo opo wae seng diwehi
(Menerima apa pun yang diberi)

Bapak lan emak seng gedek ake kawet bayi
(Ayah dan bunda yang membesarkan sejak bayi)

Cilik digedong nangis dibopong
(Kecil didukung, menangis pun dibopong)

Pingin jalok neng duey orak kawitan
(Ingin minta wang tapi tidak keturutan)

Garek kue seng duei timbang ngono
(Tinggal itu yang dimiliki)

Wednesday, July 25, 2012

TIPS UNTUK BEKERJA DENGAN CERIA


Mulakan kerja anda dengan ceria


Ingatlah, sesiapa yang datang hanya dengan perasaan “biasa” saja, Maka hasilnya juga adalah “biasa” saja. Manakala sesiapa yang datang dengan ceria, maka hasilnya akan jadi lebih daripada biasa ataupun luar biasa.
Justeru, bekerja la dengan ceria agar menghasilkan produktiviti yang luar biasa yang akan menggembirakan orang di sekeliling kita. Semoga hasil itu akan mendapat keberkatan dari ALLAH. Amin.


Mari kita renung-renungkan perkara ini ;

1. Ada antara kita datang ke pejabat hanya memenuhi tanggungjawab ‘DATANG BEKERJA’ saja, tetapi malangnya, hasil yang dapat, macam kita ‘ TAK DATANG’ kerja langsung.
2. Ada kala kita rasa kita BUSY giler, tapi rupa-rupanya kita jer yang buat ‘KELAM KABUT’.
3. Adakala kita rasa kita PERIHATIN , tapi rupanya kita BUSY BODY.
4. Adakala kita rasa kita OPEN MINDED and OUTSPOKEN tapi rupanya kita PERASAN BAGUS.
5. Adakala kita rasa kita berpemikiran KRITIS , rupanya kita hanya suka MENGKRITIK yang buat kecoh tak tentu pasal.
6. Adakala kita rasa kita ingin menjadi LEBIH MESRA tapi rupanya kita hanya nak MENGADA-NGADA .
7. Adakala kita suka bertanya ‘KENAPA DIA NI MCM TAKDE KEJE’, tapi adalah lebih baik kita tanya diri sendiri ‘APA LAGI KEJE YANG AKU BOLEH BUAT ?’
8. Adakala kita rasa kita ni pekerja yang SEMPURNA,BAIK DAN BERDEDIKASI tapi cuba tengok dalam-dalam,selagi hati kita berdengki, jatuhkan reputasi sesama rakan sekerja (report kat bos kawan kita tak bagus dari kita) ,kita sebenarnya patut terima hakikat betapa kita lebih teruk dari anggapan kita itu sendiri.

Pejam mata dan renung lah diri, kalau kita perlu melakukan ANJAKAN PARADIGMA , maka lakukanlah segera…tapi manusia tetap manusia.. Sukar untuk berubah kerana kita selalu beranggapan kita lebih baik… adakah dengan merasakan itu kita sememangnya terbaik?

Maka untuk itu , mari kita mula senyum, ceria, mesra sesama kita dan tingkat kerjasama dalam kerja, Tak rugi kita semai rasa ‘kekeluargaan’ dalam tugasan … kalau kita kurang kerja, cari la kerja membantu teman-teman yang lain.Tak dapat gaji lebih pun tak apa sebab pahala dapat.. kita withdraw kat akhirat nanti… tapi kalau kita asyik dengki mendengki…Nasib la sebab sudah ditentukan jalan yang sukar itu yang kita pilih..saper suruh.

Renung-renungkanlah, berapa ramai kawan kita dan berapa ramai lawan kita, nescaya itulah kayu pengukur diri yang sebaiknya “Mengkritik tidak bererti menentang. Menyetujui tidak semestinya menyokong. Menegur tidak bermakna membenci dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.”

Peringkat-peringkat isteri yg cun


1. Isteri Siddiqin
Isteri yang tidak akan meminta apa-apa dari suaminya sekalipun yang perlu (dharuri). Apa yang disediakan suaminya, dia terima dengan penuh malu dan bersyukur. Kalau ada, adalah. Kalau tidak ada, dia bersabar. Tapi meminta tidak. Apatah lagi yang tidak perlu, kalau diberi pun dia tolak bahkan adakalanya yang perlu pun dia tolak dengan baik, dia lebih suka menolong suaminya. Itulah golongan yang bersifat orang yang Siddiqin. Golongan ini payah hendak dicari terutama di akhir zaman ini, macam hendak mencari belerang merah atau gagak putih. Ini adalah perempuan luar biasa.

2. Isteri Muqarrobin
Isteri yang tidak meminta dari suaminya kecuali yang perlu sahaja. Yang tidak perlu dia tidak akan memintanya bahkan kalau suaminya memberi yang tidak perlu dia tolak dengan baik. Tapi kalau yang diperlukan pun tidak ada, dia tetap sabar. Namaun dia tidak akan mendesak suaminya. Dia tetap bersabar dengan keadaan itu. Itulah golongan Muqarrobin. Golongan ini juga susah hendak dicari di zaman kebendaan ini, di zaman orang memburu dunia, di zaman orang memandang dunia adalah segala-galanya.

3. Isteri Solehin
Isteri yang meminta kepada suaminya yang perlu dan juga sekali-sekala meminta juga yang tidak perlu seperti ingin sedikit kehidupan yang selesa sama ada dari segi makan minum, tempat tinggal, kenderaan. Namun kalau suaminya tidak memberi, dia tetap sabar dan tidak pula menjadi masalah. Itulah dia golongan orang yang soleh.

4. Isteri Fasik
Isteri yang selalu sahaja meminta-minta bukan sahaja yang perlu, yang tidak perlu pun dia suka meminta-minta juga. Kalau diberi pun tidak pernah puas-puas, tidak pernah rasa cukup, sudah mewah pun tidak rasa cukup. Kalau tidak diberi menjadi masalah, dia merungut-rungut, marah-marah, sakit hati, merajuk hingga menjadi masalah dalam rumah tangga. Inilah dia golongan yang fasik. Isteri ini selalu sahaja derhaka dengan suami, apatah lagi dengan Tuhan.

Sikap, tindakannya, percakapannya selalu sahaja menyusahkan suaminya, membuat suaminya selalu serba salah dibuatnya. Berbagai-bagai kehendak diberi, berbagai-bagai kemahuannya terpaksa ditunaikan. Adakala pakaian terpaksa ditukar sebulan atau dua bulan sekali, asyik pergi shopping sahaja. Namun demikian tidak juga puas dan tidak juga merasa cukup. Macam-macam yang dia hendak. Akhirnya krisis rumahtangga tidak pernah berhenti, sentiasa bergolak, sentiasa bergelombang macam air laut yang tidak pernah berhenti-henti daripada bergelombang dan begelora. Lama-lama kelamaan bercerai juga. Kalau pun tidak bercerai kerana hendak menjaga air muka atau hendak menjaga nama baik atau tidak mahu anak porak peranda, tapi apalah ertinya rumahtangga yang begitu rupa. Dimanalah keindahannya lagi. Apalah bahagianya kalau gelombang dan gelora krisis tidak pernah rehat dan tenang. Apalah akan jadi kepada anak-anak melihat ibu bapa sentiasa macam kucing dengan anjing.

Semoga Allah menyatukan hati-hati kita, menjadikan kita saling mencintai karena Dia; sebagaimana dalam hadits yang diriwayatkan oleh Tirmidzi Rasululllah saw bersabda:

"Di sekitar Arsy ada menara-menara dari cahaya. Di dalamnya ada orang-orang yang pakaiannya dari cahaya dan wajah-wajah mereka bercahaya. Mereka bukan para nabi atau syuhada'. Para nabi dan syuhada' iri kepada mereka. Ketika ditanya para shahabat, Rasulullah menjawab, "Mereka adalah orang-orang yang saling mencintai karena Allah, saling bersahabat karena Allah dan saling kunjung karena Allah." 

Terima kasih kepada penulis asal

Tuesday, July 24, 2012

Views on Aging


Just to share

George Carlin at age 102: (Absolutely Brilliant)

IF YOU DON'T READ THIS TO THE VERY END, YOU HAVE LOST A DAY IN YOUR LIFE.    AND WHEN YOU HAVE FINISHED, DO AS I AM DOING AND SEND IT ON.

George Carlin's Views on Ageing

Do you realise that the only time in our lives when we like to get old is when we're kids?    If you're less than 10 years old, you're so excited about ageing that you think in fractions.

'How old are you?'    'I'm four and a half!'    You're never thirty-six and a half.    You're four and a half, going on five!    That's the key

You get into your teens, now they can't hold you back.    You jump to the next number, or even a few ahead.

'How old are you?'    'I'm gonna be 16!'    You could be 13, but hey, you're gonna be 16!    And then the greatest day of your life .... .. You become 21.    Even the words sound like a ceremony.    YOU BECOME 21.    YESSSS!!!

But then you turn 30.    Oooohh, what happened there?    Makes you sound like bad milk!    He TURNED; we had to throw him out.    There's no fun now, you're Just a sour-dumpling.    What's wrong? What's changed?

You BECOME 21, you TURN 30, then you're PUSHING 40.    Whoa! Put on the brakes, it's all slipping away..    Before you know it, you REACH 50 and your dreams are gone.

But wait!!!     You MAKE it to 60.     You didn't think you would!

So you BECOME 21, TURN 30, PUSH 40, REACH 50 and MAKE it to 60.

You've built up so much speed that you HIT 70!    After that it's a day-by-day thing; you HIT Wednesday!

You get into your 80's and every day is a complete cycle; you HIT lunch; you TURN 4:30 ; you REACH bedtime.     And it doesn't end there Into the 90s, you start going backwards;    'I Was JUST 92.'

Then a strange thing happens.    If you make it over 100, you become a little kid again.    'I'm 100 and a half!'
May you all make it to a healthy 100 and a half!!

HOW TO STAY YOUNG

1. Throw out nonessential numbers.  This includes age, weight and height. Let the doctors worry about them.     That is why you pay 'them'

2. Keep only cheerful friends.  The grouches pull you down.

3. Keep learning.     Learn more about the computer, crafts, gardening, whatever.    Never let the brain idle.     'An idle mind is the devil's workshop.'
And the devil's name is Alzheimer's.

4. Enjoy the simple things.

5. Laugh often, long and loud.  Laugh until you gasp for breath.

6. The tears happen.  Endure, grieve, and move on.    The only person, who is with us our entire life, is ourselves.  Be ALIVE while you are alive.

7. Surround yourself with what you love , whether it's family, pets, keepsakes, music, plants, hobbies, whatever.     Your home is your refuge.

8. Cherish your health:     If it is good, preserve it.     If it is unstable, improve it.     If it is beyond what you can improve, get help.

9.. Don't take guilt trips.      Take a trip to the mall, even to the next country; to a foreign country but NOT to where the guilt is.

10. Tell the people you love that you love them, at every opportunity.


AND ALWAYS REMEMBER :

Life is not measured by the number of breaths we take, but  by the moments that take our breath away.

And if you don't send this to at least 8 people - who cares?
But do share this with someone.     We all need to live life to its fullest each day!!

Keberkatan MENGAMAL AYAT KURSI


ALLAH HUMMA INNI AS ALUQA TAHHDIYBIHAL QALBI WATAJMU BIHAL SYAMLI WATATDHUBIHAL FITNATI ANNI" 


SINAR CAHAYA AYAT KURSI

Dlm sebuah hadis, ada menyebut perihal seekor syaitan yang duduk di atas
pintu rumah. Tugasnya ialah untuk menanam keraguan di hati suami
terhadap kesetiaan isteri di rumah dan keraguan di hati isteri terhadap
kejujuran suami di luar rumah. Sebab itulah Rasulullah tidak akan masuk rumah
sehingga Baginda mendengar jawaban salam dari isterinya. Di saat itu syaitan akan
lari bersama-sama dengan salam itu..

Hikmat Ayat Al-Kursi mengikut Hadis-hadis:

1) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi bila berbaring di tempat tidurnya,
   Allah SWT mewakilkan dua orang Malaikat memeliharanya hingga subuh.

2) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir setiap sembahyang Fardhu,
 dia akan berada dalam lindungan Allah SWT hingga sembahyang yang lain.

3) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, dia
  akan masuk syurga dan barang siapa membacanya ketika hendak tidur,
  Allah SWT akan memelihara rumahnya dan rumah-rumah disekitarnya.

4) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap-tiap shalat fardhu,
 Allah SWT menganugerahkan dia setiap hati orang yang bersyukur,
  setiap perbuatan orang yang benar,  pahala nabi2, serta Allah melimpahkan
 rahmat padanya.

5) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi sebelum keluar rumahnya, maka
 Allah SWT mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya - mereka semua
  memohon keampunan dan mendoakan baginya.

6) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir sembahyang, Allah SWT
 akan mengendalikan pengambilan rohnya dan dia adalah seperti orang
 yang berperang bersama Nabi Allah sehingga mati syahid.

7) Barang siapa yang membaca ayat Al-Kursi ketika dalam kesempitan
 niscaya Allah SWT berkenan memberi pertolongan kepadanya.

 Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah S.A.W. bersabda,
  'Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat...'

 'Utamakan SELAMAT dan SIHAT untuk Dunia-mu, utamakan SOLAT dan ZAKAT
   untuk Akhirat-mu'

 Subhanallah

Friday, July 20, 2012

12 Kesilapan Kerap Di Dalam Bulan Ramadhan


Kesilapan Kerap Muslim Di Dalam Bulan Ramadhan

Oleh : Ustaz Dr.Hj.Zaharuddin Abd Rahman  

Pada hemat saya, kita bolehlah mengatakan bahawa objektif atau sasaran yang perlu dicapai oleh Muslim di bulan Ramadhan ini kepada dua yang terutama. Iaitu taqwa dan keampunan. Perihal objektif taqwa telah disebut dengan jelas di dalam ayat 183 dari surah al-Baqarah. Manakala objektif ‘mendapatkan keampunan' ternyata dari hadith sohih tentang Sayyidatina Aisyah r.a yang bertanya kepada Nabi doa yang perlu dibaca tatkala sedar sedang mendapat lailatul qadar. Maka doa ringkas yang diajar oleh Nabi SAW adalah doa meminta keampunan Allah SWT.

  Bagaimanapun, kemampuan untuk mendapatkan kesempurnaan pahala ramadhan kerap kali tergugat akibat kekurangan ilmu dan kurangNYA prihatin umat Islam kini. Antara yang saya maksudkan adalah :-

1.) Makan dan minum dengan bebas setelah batal puasa dengan sengaja (bukan kerana uzur yang diterima Islam). Perlu diketahui bahawa sesiapa yang batal puasanya dengan sengaja tanpa uzur seperti mengeluarkan mani secara sengaja, merokok, makan dan minum. Ia dilarang untuk makan dan minum lagi atau melakukan apa jua perkara yang membatalkan puasa yang lain sepanjang hari itu. (Fiqh as-Siyam, Al-Qaradawi, hlm 112).

Ia dikira denda yang pertama baginya selain kewajiban menggantikannya kemudiannya. Keadaan ini disebut di dalam sebuah hadith, Ertinya : "Sesungguhnya sesiapa yang telah makan (batal puasa) hendaklah ia berpuasa baki waktu harinya itu" (Riwayat al-Bukhari)


2.) Makan sahur di waktu tengah malam kerana malas bangun di akhir malam. Jelasnya, individu yang melakukan amalan ini terhalang dari mendapat keberkatan dan kelebihan yang ditawarkan oleh Nabi s.a.w.Malah bercanggah dengan sunnah baginda. "Sahur" itu sendiri dari sudut bahasanya adalah waktu terakhir di hujung malam. Para Ulama pula menyebut waktunya adalah 1/6 terakhir malam. (Awnul Ma'bud, 6/469). Imam Ibn Hajar menegaskan melewatkan sahur adalah lebih mampu mencapai objektif yang diletakkan oleh Nabi SAW. (Fath al-Bari, 4/138)


3.) Bersahur dengan hanya makan & minum sahaja tanpa ibadah lain. Ini satu lagi kesilapan umat Islam kini, waktu tersebut pada hakikatnya adalah antara waktu terbaik untuk beristigfar dan menunaikan solat malam.

Firman Allah ketika memuji orang mukmin ertinya : " dan ketika waktu-waktu bersahur itu mereka meminta ampun dan beristighfar" (Az-Zariyyat : 18)

يا رسول الله , أي الدعاء أسمع ؟ : قال : جوف الليل الأخير ودبر الصلوات المكتوبة

Ertinya : "Ditanya kepada Nabi (oleh seorang sahabat) : Wahai Rasulullah :" Waktu bilakah doa paling didengari (oleh Allah s.w.t) ; jawab Nabi : Pada hujung malam (waktu sahur) dan selepas solat fardhu" ( Riwayat At-Tirmidzi, no 3494 , Tirmidzi & Al-Qaradhawi : Hadis Hasan ; Lihat Al-Muntaqa , 1/477)


4.) Tidak menunaikan solat ketika berpuasa. Ia adalah satu kesilapan yang maha besar. Memang benar, solat bukanlah syarat sah puasa. Tetapi ia adalah rukun Islam yang menjadi tonggak kepada keislaman sesorang. Justeru, ‘ponteng' solat dengan sengaja akan menyebabkan pahala puasa seseorang itu menjadi ‘kurus kering' pastinya.
5.) Tidak mengutamakan solat Subuh berjemaah sebagaimana Terawih. Ini jelas suatu kelompongan yang ada dalam masyarakat tatakala berpuasa. Ramai yang lupa dan tidak mengetahui kelebihan besar semua solat fardhu berbanding solat sunat, teruatamnya solat subuh berjemaah yang disebutkan oleh Nabi SAW bagi orang yang mendirikannya secara berjemaah, maka beroleh pahala menghidupkan seluruh malam.


6.) Menunaikan solat terawih di masjid dengan niat inginkan meriah. Malanglah mereka kerana setiap amalan di kira dengan niat, jika niat utama seseorang itu ( samada lelaki atau wanita) hadir ke masjid adalah untuk meriah dan bukannya atas dasar keimanan dan mengharap ganjaran redha Allah sebagaimana yang ditetapkan oleh Nabi SAW di dalam hadith riwayat al-Bukhari. Maka, "Sesungguhnya sesuatu amalan itu dikira dengan niat". (Riwayat al-Bukhari)


7.) Bermalasan dan tidak produktif dalam kerja-kerja di siang hari dengan alasan berpuasa. Sedangkan, kerja yang kita lakukan di pejabat dengan niat ibadat pastinya menambahkan lagi pahala. Justeru, umat Islam sewajarnya memperaktifkan produktiviti mereka dan bukan mengurangkannya di Ramadhan ini.

 
8.) Memperbanyakkan tidur di siang hari dengan alasan ia adalah ibadat. Sedangkan Imam As-Sayuti menegaskan bahawa hadith yang menyebut berkenaan tidur orang berpuasa itu ibadat adalah amat lemah. (al-Jami' as-Soghir ; Faidhul Qadir, Al-Munawi, 6/291)


9.) Menganggap waktu imsak sebagai ‘lampu merah' bagi sahur. Ini adalah kerana waktu imsak sebenarnya tidak lain hanyalah ‘lampu amaran oren' yang di cadangkan oleh beberapa ulama demi mengingatkan bahawa waktu sahur sudah hampir tamat. Ia bukanlah waktu tamat untuk makan sahur, tetapi waktu amaran sahaja. Lalu, janganlah ada yang memberi alasan lewat bangun dan sudah masuk imsak lalu tidak dapat berpuasa pada hari itu. Waktu yang disepakti ulama merupakan waktu penamat sahur adalah sejurus masuk fajar sadiq (subuh). (As-Siyam, Dr Md ‘Uqlah, hlm 278)


10.) Wanita berterawih beramai-ramai di masjid tanpa menjaga aurat. Ini nyata apabila ramai antara wanita walaupun siap bertelekung ke masjid, malangnya kaki dan aurat mereka kerap terdedah da didedahkan berjalan dan naik tangga masjid di hadapan jemaah lelaki. Tatkala itu, fadhilat mereka solat di rumah adalah lebih tinggi dari mendatangkan fitnah buat lelaki ketika di masjid.


11.) Memasuki Ramadhan dalam keadaan harta masih dipenuhi dengan harta haram, samada terlibat dengan pinjaman rumah, kad kredit, insuran, pelaburan dan kereta secara riba. Ini sudah tentu akan memberi kesan yang amat nyata kepada kualiti ibadah di bulan Ramadhan, kerana status orang terlibat dengan riba adalah sama dengan berperang dengan Allah dan RasulNya, tanpa azam dan usaha untuk mengubahnya dengan segera di bulan 'tanpa Syaitan' ini, bakal menyaksikan potensi besar untuk gagal terus untuk kembali ke pangkal jalan di bulan lain.

Nabi Muhammad menceritakan :-

ذَكَرَ الرَّجُلَ يُطِيلُ السَّفَرَ أَشْعَثَ أَغْبَرَ يَمُدُّ يَدَيْهِ إلى السَّمَاءِ يا رَبِّ يا رَبِّ وَمَطْعَمُهُ حَرَامٌ وَمَشْرَبُهُ حَرَامٌ وَمَلْبَسُهُ حَرَامٌ وَغُذِيَ بِالْحَرَامِ فَأَنَّى يُسْتَجَابُ لِذَلِكَ

Ertinya :  menyebut tentang seorang pemuda yang bermusafir dalam perjalanan yang jauh, hal rambutnya kusut masai, mukanya berdebu di mana dia mengangkat tangan ke langit : Wahai Tuhanku...wahai Tuhanku... sedangkan makanannya haram, minumannya haram dan pakaiannya haram..Dan dia dibesarkan dengan memakan makanan haram maka bagaimana Kami mahu mengabulkan doanya. ( Riwayat Muslim, no 1015, 2/703 ; hadis sohih)

Justeru, bagaimana Allah mahu memakbulkan doa orang yang berpuasa sedangkan keretanya haram, rumahnya haram, kad kreditnya haram, insurannya haram, simpanan banknya haram, pendapatannya haram?. Benar, kita perlu bersangka baik dengan Allah, tetapi sangka baik tanpa meloloskan diri dari riba yang haram adalah penipuan kata Imam Hasan Al-Basri.


12.) Tidak memperbanyakkan doa tatkala berpuasa dan berbuka. Ini satu lagi jenis kerugian yang kerap dilakukan oleh umat Islam. Nabi SAW telah menyebut :-

ثلاثة لا ترد دعوتهم , الإمام العادل , والصائم حتى يفطر ودعوة المظلوم

Ertinya : "Tiga golongan yang tidak di tolak doa mereka, pemimpin yang adil, individu berpuasa sehingga berbuka dan doa orang yang di zalimi" ( Riwayat At-Tirmizi, 3595, Hasan menurut Tirmizi. Ahmad Syakir : Sohih )

 Selain itu, doa menjadi bertambah maqbul tatkala ingin berbuka berdasarkan hadith.

إن للصائم عند فطره دعوة لا ترد

Ertinya : "Sesungguhnya bagi orang berpuasa itu ketika berbuka (atau hampir berbuka) doa yang tidak akan ditolak" ( Riwayat Ibn Majah, no 1753, Al-Busairi : Sanadnya sohih)

Wednesday, July 18, 2012

Malu




Assalamualaikum

Malu ialah sifat atau perasaan yang membataskan seseorang itu melakukan perkara kurang sopan yang menyingkap nilai iman dan menentukan tinggi atau rendah akhlaknya.

Bagi yang memiliki perasaan malu apabila melakukan sesuatu yang tidak patut baginya maka wajahnya akan berubah menjadi pucat sebagai tanda penyesalan selepas terlanjur melakukan perkara tidak wajar. Ini menunjukkan hati kecilnya hidup dan batinnya suci serta bersih.

Sebaliknya bagi yang tidak memiliki rasa malu, dia pastinya gembira dan bersahaja apabila melakukan perbuatan tidak sopan malah bangga dengan perbuatan itu. Golongan begini jelas tidak baik akhlaknya.

Islam mengingatkan umatnya supaya mengamalkan perasaan malu dalam kehidupan sehari-hari kerana perasaan malu dapat meningkatkan akhlak dan iman seterusnya mendapat kemuliaan di sisi Allah SWT.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Sesungguhnya semua agama itu mempunyai akhlak dan akhlak Islam itu perangai malu.” (Hadis riwayat Imam Malik)

Mereka yang mempunyai rasa malu akan sentiasa menahan diri daripada melakukan perbuatan yang boleh mengganggu perasaan orang lain.

Nabi Muhammad SAW seorang yang tinggi akhlaknya, hebat sopan santun dan tingkah lakunya, paling tinggi ketaatannya kepada segala perintah Allah SWT, tugas kemasyarakatan dan selalu menahan diri daripada segala larangan-Nya.

Daripada Abi Sa’id al-Khudzri ia berkata: “Adalah Rasulullah SAW lebih pemalu daripada gadis pingitan. Dan bila terjadi sesuatu yang tidak disukainya, kami dapat mengenal dari wajahnya.” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Iman yang sempurna ikatan tidak dapat dipisahkan antara manusia dengan Allah SWT. Ikatan ini mempunyai pengaruh kuat untuk membersihkan jiwa, mempertinggikan akhlak dan meningkatkan amal kebajikan.

Untuk mencapai semua ini, seharusnya ditanam dalam jiwa manusia berusaha untuk menguatkan iman, menyuburkan batin, memperkasakan akhlak dan memperbanyakkan amal soleh. Apabila ini tertanam dalam jiwa, maka timbul rasa enggan melakukan kesalahan dan tidak menyukai kelakuan buruk.

Mengetahui sesuatu yang hina dan tidak peduli melakukan perbuatan buruk, itulah petanda jiwa sudah hilang rasa malu.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Malu dan iman itu adalah teman seiring sejalan, jika yang satu diangkat nescaya terangkatlah pula yang satu lagi.” (Hadis riwayat Muslim)

Demikianlah, apabila manusia telah hilang rasa malunya maka akan secara beransur-ansur keadaannya semakin buruk, kemudian menurun lagi kepada yang lebih buruk.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah apabila menghendaki membinasakan seseorang, Dia mencabut rasa malu daripadanya. Apabila rasa malunya sudah dicabut, kamu tidak menjumpainya kecuali dibenci. Kemudian apabila tidak ditemuinya kecuali dibenci, dicabutlah daripadanya amanah dan kepercayaan. Apabila sudah dicabut sifat amanah dan kepercayaan daripadanya, maka tidak akan didapatinya kecuali sebagai pengkhianat dan dikhianati. Kalau sudah jadi pengkhianat dan dikhianati maka dicabutkan daripadanya rahmat. Kalau sudah dicabut rahmat daripadanya tidak akan kamu dapati kecuali terkutuk yang mengutuk. Apabila terkutuk yang mengutuk sudah dicabut daripadanya, maka akhirnya dicabutkan ikatan keislamannya.” (Hadis riwayat Ibnu Majah)

Setiap Muslim dituntut memiliki sifat malu ketika berbicara, malu membicarakan perkara keji dan tidak senonoh, malu mencela sesuatu, malu membicarakan aib orang lain dan membuat sesuatu perkara mendatangkan keaiban pada diri sendiri.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Malu adalah cabang iman dan iman di dalam syurga dan kurang sopan itu adalah sebahagian daripada kekerasan hati, kekerasan hati adalah di dalam api neraka.” (Hadis riwayat Imam Ahmad dan at-Tarmizi)

Seseorang yang tidak mempunyai sifat malu, dia bukanlah hidup sebenarnya, tetapi sudah mati atau hampir mati imannya. Sabda Nabi SAW yang bermaksud: “Malu itu tidak datang kecuali dengan membawa kebaikan.” (Hadis riwayat Muslim)

Wassalam

Khusus utk mereka yang gemar berkongsi maklumat di FB dan online


** Khusus utk mereka yang gemar berkongsi maklumat di FB dan online **


Alhamdullilah, semalam dapat duduk sebilik dengan seorang aktivis keselamatan Capt. Bala Supramaniam. Kalau anda pernah tgk video-video kekejaman di Palestine dan Syria, jgn ingat anda jauh dari kekejaman seperti itu.


Nauzubillah min zalik, ianya berlaku didalam negara kita sendiri, mungkin tidak jauh dari tempat anda tinggal.


Kami ditayangkan dengan gambar-gambar kejadian rogol, bunuh dan buang oleh ramai mangsa yang anda tak akan dapat lihar didalam Metro atau KOSMO. Yang menyayat hati banyak mangsa-mangsa adalah kanak-kanak, ada yang besar2 anak saya sendiri. Tenunglah anak perempuan anda sekarang, bayangkan dada mereka ditoreh, pungung dikerjakan, disumbat mulut dengan kertas, beras, kemaluan disumbat dengan benda-benda. Ni bukan rekaan tuan-tuan dan puan-puan. Saya tengok gambar tu dengan mata saya sendiri. 


Yang lebih menyedihkan 80% mereka yang ditangkap terlepas, kerana tidak cukup bukti untuk didakwa dan ditahan didalam penjara. Jadi awas tuan-tuan dan puan-puan, dikalangan kita ada perogol, pedophiles, pembunuh bersiri yang bebas mencari peluang utk bertindak.


Dan mereka ni bukan orang kurang siuman. Semuanya bijak belaka. Mereka mengunakan kaedah seperti PHISING dan reverse phsycology utk mendapatkan maklumat peribadi kita.


Jadi anda boleh membuat perbezaan. Saya nak sarankan beberapa perkara mudah di FB yang InsyaAllah boleh menyelamatkan nyawa anda dan keluarga anda.


1. REMOVE semua maklumat berkenaan suami, isteri, anak, ibu, bapa, pakcik yang kita publish di Facebook. Tak perlu unfriend mereka, hanya tukar relationship sahaja.


2. JANGAN post gambar anda, anak-anak, keluarga dan sahabat handai. Jika perlu tetapkan setting SECURITY pada kiriminan. Tentukan org-org yg hanya boleh melihat gambar tersebut.


3. Aktifkan option untuk review TAG. Ada didalam ruangan Setting. Pilihan ini akan meminta anda utk approve gambar, post yang anda telah di tag. Jadi ini akan memberikan anda ruang untuk menilai kiriman tersebut samanda ianya akan mengamcam keselamatan


4. JANGAN lah nak bersayang-sayang, aniversary di FB. Buat offline sahajalah.Tindakan seperti ini akan memberitahu siapa orang kesayangan anda dan boleh jadi target


5. HENTIKAN post yang boleh menunjukan anda bersendiri. Sperti "Boringnya, sorang-sorang kat rumah" atau "I nak tido kejap"


6. MATIKAN fungi geo-location pada pengguna Android atau iPhone. Fungsi ini boleh mndedahkan lokasi anda.


7. Review friendlist anda dngan kerap. Ingat 80% penjenayah ni masih terlepas.


8. REMOVE no telefon dari FB. Kerana penguna Android boleh nampak no telefon anda


9. Gambo profile letak lah yang sopan santun


10. REVIEW semula album FB anda. Mana gambar yg tak patut tu delete sahaja !


** Nampak paranoid, tapi kalau korang tgk sendiri baru korang tau. Jangan salahkan pihak berkuasa. Kita sendiri yg expose maklumat peribadi.


Buat sahabat2 yang nak share, InsyaAllah.. saya izinkan dan saya halalkan.. semoga bermanfaat..

Tuesday, July 17, 2012

This incident happened in SS 15, Subang Jaya. Be careful.


Subject: This incident happened in SS 15, Subang Jaya. Be careful.

This incident happened in SS 15, Subang Jaya. Be careful.

MALAYSIA IS BECOMING A VERY DANGEROUS PLACE 
SO BE VERY VERY CAREFUL 


Three Saturdays ago, my brother Wooi Chi, who runs an insurance agency business from the 1st floor of a shop office in SS15 Subang Jaya, was alone in the office browsing through his emails.

At about 11 am, he heard a buzz at the magnetic-controlled door and the person looked like a courier man peering through the glass door.

Since there was no other staff around, he got up and strode to the door and pressed the button to open the door.

Next thing he knew, two Indonesian men burst in and one of them with a parang started chopping him on the head.

He fell backwards and as the blood oozes out from his open wounds he lapsed into semi-consciousness.


  
They rifled through his office, took away his iPhone, iPad, notebook and his wallet.
It was over in about 5 minutes. And the blighters bolted.
With adrenalin pumping through his body he managed to stagger down a flight of stairs, wobbled another 7 shops away
and sought help from BP Lab.
They administered first- aid and summoned an ambulance from Subang Hospital .  

Thank God for Good Samaritan at BP Lab and adroitness of the surgeon at the hospital, and after 104 stitches on the head, he survived.  
The attack was unprovoked, cold-blooded and brutal.
This seems to be the latest technique used by robbers and snatch thieves:
To prevent victim from resisting or fight back, they clobber the victim first.
The irony of the story is that my brother, who is also a lay pastor, feeds and provides shelter to the homeless, ex-drug addicts, ex-prostitutes (some of them are Indonesians) along Jalan Chow Kit and Tiong Nam in KL.
Over the weekend I googled “How to avoid being mugged“ and “Delay and Defence“ and checked with friends in the police force how best to survive in this concrete jungle of ours, where you are a prey and the predators are lurking out there.
They are two main areas I would like to focus on, namely: when you arrive early or work late in the office and when you are walking to and from your car.
Here are the 4 Ds tips to survive: Delay, Detection, Deterrence and Defence


When You Are in the Office
Lock the main door or your room door (Delay)
Remember where all the fire alarm and panic buttons are located (Deterrence)
Practice on the fire alarm and panic button (Deterrence)
Look at the CCTV before leaving the office (Detection)
Ask questions before opening the main door (Detection)
Keep an umbrella next to you (Defence)
When You Are Walking To and From your Car
Walk with your colleagues (Deterrence)
Don’t use your mobile phone and be alert (Detection)
Don’t walk, but strode to and from your car (Deterrence)
Look around before getting into or out of your car (Detection)
Bring along an umbrella or tennis racquet (Defence)
When you get into the car, the first thing to do is to lock your car (Delay)
Carry a pepper spray in your hand, not in your handbag (Defence)


IbuPejabat Polis Daerah Subang Jaya
Telephone: 03 5637 3722
Fax: 03 5631 9815
OCPD ACP Tuan Yahaya bin Ramli
Timbalan OCPD Tuan Tan Ah Chua

Balai Polis SS17 - 03 5633 2222
C/I Tuan Sulaiman Bin Baputty - 019 3707100
Inspector Tuan Ariffin - 012 5037637

Balai Polis USJ8 - 03 7862 7222 / 7862 7080/ 7862 7289
Inspector Tuan Farid Bin Fisol - 012 3999353

Balai Polis Taipan - 03 5633 7222
Sarjan Thanabalan - 012 2135377

Balai Polis Putra Heights - 03 5192 2404
S/I Tuan Nordin Bin Mustaffa - 012 3150775
Sarjan Mejar Abdul Wahab Bin Abdullah - 019 3626760

Balai Polis Bandar Sunway - 03 5638 2122
Inspector Tuan Muniandy Rethiah - 012 3579731

Balai Polis Bukit Puchong - 03 8061 2222
C/Inspector Mohd Sarif bin Siran - 019 2376677

*Balai Bomba Subang Jaya - 03 5634 9444
Deputy Supt Tuan Khairi bin Daud - 012 2788532

10 PERSEDIAAN UNTUK MENYAMBUT KEDATANGAN RAMADHAN


Assalamualaikum

1) Berdoalah agar Allah swt. memberikan kesempatan kepada kita untuk bertemu dengan bulan Ramadhan dalam keadaan sihat wal afiat. Dengan keadaan sihat, kita dapat melaksanakan ibadah secara maksima di bulan itu, baik puasa, solat, tilawah, dan zikir. Dari Anas bin Malik r.a. berkata, bahwa Rasulullah saw. apabila masuk bulan Rejab selalu berdoa, “Allahuma bariklana fii rajab wa sya’ban, wa balighna ramadan.” Ertinya, ya Allah, berkahilah kami pada bulan Rejab dan Sya’ban dan sampaikan kami ke bulan Ramadhan. (HR. Ahmad dan Tabrani)

Para salafush-soleh selalu memohon kepada Allah agar diberikan kurnia bulan Ramadhan dan berdoa agar Allah menerima amal mereka. Bila telah masuk awal Ramadhan, mereka berdoa kepada Allah, “Allahu akbar, allahuma ahillahu alaina bil amni wal iman was salamah wal islam wat taufik lima tuhibbuhu wa tardha.” Ertinya, ya Allah, kurniakan kepada kami pada bulan ini keamanan, keimanan, keselamatan, dan keislaman dan berikan kepada kami taufik agar mampu melakukan amalan yang Engkau cintai dan redhai.


2) Bersyukurlah dan pujian kepada Allah atas kurnia Ramadhan yang kembali diberikan kepada kita. Al-Imam Nawawi dalam kitab Adzkar-nya berkata, “Dianjurkan bagi setiap orang yang mendapatkan kebaikan dan diangkat dari dirinya keburukan untuk bersujud kepada Allah sebagai tanda syukur dan memuji Allah dengan pujian yang sesuai dengan keagungannya.” Dan di antara nikmat terbesar yang diberikan Allah kepada seorang hamba adalah ketika dia diberikan kemampuan untuk melakukan ibadah dan ketaatan. Maka, ketika Ramadhan telah tiba dan kita dalam keadaan sihat wal afiat, kita harus bersyukur dengan memuji Allah sebagai bentuk syukur.


3) Bergembiralah dengan kedatangan bulan Ramadhan. Rasulullah s.a.w. selalu memberikan kabar gembira kepada para shahabat setiap kali datang bulan Ramadhan, “Telah datang kepada kalian bulan Ramadhan, bulan yang penuh berkah. Allah telah mewajibkan kepada kalian untuk berpuasa. Pada bulan itu Allah membuka pintu-pintu syurga dan menutup pintu-pintu neraka.” (HR. Ahmad).

Salafush-soleh sangat memperhatikan bulan Ramadhan. Mereka sangat gembira dengan kedatangannya. Tidak ada kegembiraan yang paling besar selain kedatangan bulan Ramadhan karena bulan itu bulan penuh kebaikan dan turunnya rahmat.


4) Rancanglah agenda kegiatan untuk mendapatkan manfaat sebesar mungkin dari bulan Ramadhan. Ramadhan sangat singkat. Kerana itu, isi setiap detiknya dengan amalan yang berharga, yang dapat membersihkan diri, dan mendekatkan diri kepada Allah.


5) Bertekadlah mengisi waktu-waktu Ramadhan dengan ketaatan. Barangsiapa Jujur kepada Allah, maka Allah akan membantunya dalam melaksanakan agenda-agendanya dan memudahkannya melaksanakan perkara-perkara kebaikan. “Tetapi jikalau mereka benar terhadap Allah, nescaya yang demikian itu lebih baik bagi mereka.” [Q.S. Muhamad (47): 21]


6) Pelajarilah hukum-hukum semua amalan ibadah di bulan Ramadhan. Wajib bagi setiap mukmin beribadah dengan dilandasi ilmu. Kita wajib mengetahui ilmu dan hukum berpuasa sebelum Ramadhan datang agar puasa kita benar dan diterima oleh Allah. “Tanyakanlah kepada orang-orang yang berilmu, jika kamu tiada mengetahui,” begitu kata Allah di Al-Qur’an surah Al-Anbiyaa’ ayat 7.


7) Sambut Ramadhan dengan tekad meninggalkan dosa dan tabiat buruk. Bertaubatlah secara benar dari segala dosa dan kesalahan. Ramadhan adalah bulan taubat. “Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman, supaya kamu beruntung.” [Q.S. An-Nur (24): 31]


8) Siapkan jiwa dan ruhiyah kita dengan bacaan yang mendukung proses tadzkiyatun-nafs. Hadiri majlis ilmu yang membahas tentang keutamaan, hukum, dan hikmah puasa. Sehingga secara mental kita siap untuk melaksanakan ketaatan pada bulan Ramadhan.


9) Siapkan diri untuk berdakwah di bulan Ramadhan dengan membuat catatan kecil untuk kultum tarawih serta ba’da sholat subuh dan zhuhur, memberikan buku saku atau lebaran yang berisi nasihat dan keutamaan puasa.


10) Sambutlah Ramadhan dengan membuka lembaran baru yang bersih. Kepada Allah, dengan taubatan nashuha. Kepada Rasulullah saw., dengan melanjutkan risalah dakwahnya dan menjalankan sunnah-sunnahnya. Kepada orang tua, istri,anak, dan kaum kerabat, dengan mempererat hubungan silaturrahim. Kepada masyarakat, dengan menjadi orang yang paling bermanfaat bagi mereka. Sebab, manusia yang paling baik adalah yang paling bermanfaat bagi orang lain.

Monday, July 9, 2012

HEALTH TIP



HEALTH TIP


Tips of the Day by Great Eastern


Stick to a schedule
As we all have different working hours, there's no one sleep schedule that works for everyone. But keeping your sleep schedule consistent will greatly improve your chances of sleeping soundly and feeling more rested when you wake up




Drink water
When there's enough water in your system, it helps boost your concentration and even keeps you from overeating. Try starting a healthy habit of bringing water or low calorie drinks wherever you go.


Stretch first 
A simple 5-minute stretching exercise, before and after you engage in any physical activities, will help your body warm up and help prevent unnecessary injuries


Indulge once in awhile 
A little treat now and then is always a great way to reward yourself. It's ok to give yourself a break and indulge in the food you love or treat yourself to a massage, for example.


Mix it up when exercising 
When working out, try adding more varied exercises into your routine. Avoid sticking to just one kind of workout. Incorporate strength training, cardio and stretching to make your routine good for you from head-to-toe


Take vitamins 
When you feel like you're not getting enough nutrition from your diet, don't hesitate to take some supplements, like multi-vitamins. Especially when you're feeling tired or when there's a constant change in the weather


Use safety equipment 
No matter what sports you're playing, make sure to always use the proper safety equipment. It'll help prevent you from getting injured and lets you play more of the sports you love


Make exercise interesting 
When it comes to exercising, one way to get yourself motivated is to make it more interesting. Why not try playing recreational sports to get your heart pumping while enjoying yourself at the same time? You might even make new friends while you're at it!


Take a nap 
Even if it's just 20 minutes during the day, a short nap can do wonders for your energy levels. Just make sure not to nap too close to bed time

Wednesday, July 4, 2012

Lirik Mesti Ada Cinta - Akim feat Fiq


Tajuk Lagu: Mesti Ada Cinta
Bila saja kau terasa
Hati tertekan berkata
Mengapakah jiwa makin terseksa

Cuba kau lihat dunia
Dari mata yang melihat
Semua adalah dengan izin Yang Esa

Dan bila esok tiba
Yakinlah cinta ada
Mesti yakin ada

Suria tertunduk malu, dengan cahayamu oh kasih
Awan terkejar melindung, mengemis senyummu
Rembulan mengukir bayang kasih sayangmu
Indahnya bila cinta ada, yakinlah..

Katakanlah oooo sang pencinta..
Katakanlah.. sepenuh jiwa

Suria tertunduk malu, dengan cahayamu ohh kasih
Awan terkejar melindung, mengemis senyummu

Suria tertunduk malu, dengan cahayamu oh kasih
Awan terkejar melindung, mengemis senyummu
Rembulan mengukir bayang kasih sayangmu
Indahnya bila cinta ada, yakinlah..

Sinopsis Madagascar 3

Madagascar 3: Europe's Most Wanted


Warning! Seeing Madagascar 3: Europe's Most Wanted will have you singing "Afro Circus, Afro Circus, Polka Dot, Polka Dot, Polka Dot, Afro" with a mash up of "I Like to Move It Move it" hours later.


nak share some sort of story dgn kawan2 ah.. last saturday marie gi tonton wayang dengan kawan2 lama (Ayumi , Nolin and Dyanz with her tuuttt).. well, mmg kelakar ah kan dah besar panjang tgk wayang citer kartun, pastu citer tu dah lama main bout 3weeks after.. so, mmg line clear ah panggung... hahaha... dengan lontaran vocal marie n dyanz.. lagi ah pecah panggung... (puas aku dapat gelak!)


citer Madagascar 3 kali ni, menceritakan yg 5 sekawan nih nak balik ke Central Park Zoo, New York. dari Africa diorg nih stop kat Paris nak jemput si penguin2 nih balik sana New York sekali. Tapi kehadiran diorg nih diketahui oleh manusia2. So, panggilan polis pun dibuat utk menangkap diorg nih. ntah mcmner sampai je kat gerabak keretapi terstop kat gerabak sarkis dan terus menyamar sebagai ahli sarkis kepada binatang2 sarkis tu... aaaaa.. masa ni lah mcm2 jadi..... ahahahha sangat KELAKAR OK!!! marie rasa mcm nak gi tgk lagi sekali je... ;p

jom layan beberapa pic sengal mereka nih.. ahahaha:-
mereka di sarkis

 Team Peguin yg sgt pantas dan bijak! aku suka!

 trapezzz americano.. ekekekek

 stefano si memerang.. lembab sket! ahaha

tu dia... polis yg jahat! nak sgt kepala si Alex tu.. hehehe

The cast of characters/voiceovers:

fast-paced havoc and antics of those inventive penguins, versatile monkeys and the sheer lunacy of King Julien (Sacha Baron Cohen)
Maurice (Cedric the Entertainer) and creepy little Mort
Alex the Lion (Ben Stiller)
Marty the Zebra (Chris Rock
Gloria the Hippo (Jada Pinkett Smith)
Melman the Giraffe (David Schwimmer)
Animal Control Agent, Captain Chantel DuBois (Frances McDormand
great hoop jumping Tiger (Bryan Cranston)
Stefano, the dense Sea Lion (Martin Short)
Gia the sexy, trapeze artist lioness (Jessica Chastain)



There was an error in this gadget

nuffers

Digital clock