nuff

Friday, November 23, 2012

PUASA SUNAT - 10 MUHARRAM - 24 Nov 2012

Assalamu'alaikum wrt. wbt.

Hari ini sedar tak sedar – kita telah masuk hari ke lapan (8) Muharram . Besok Jumaat  9 Muharram dan Sabtu 24 Nov 2012 pula bersamaan dengan  10 Muharram . Hari yang amat dituntut kita berpuasa sunat di bulan Muharram. Hari ke 10 mempunyai banyak rahsia-rahsia hebat antaranya :

PERISTIWA 10 MUHARRAM

 *     Nabi Adam bertaubat kepada Allah.
 *     Nabi Idris diangkat oleh Allah ke langit.
 *     Nabi Nuh diselamatkan Allah keluar dari bahteranya sesudah banjir besar
 *      Nabi Ibrahim diselamatkan Allah dari pembakaran Raja Namrud.
 *     Allah menurunkan kitab Taurat kepada Nabi Musa.
 *     Nabi Yusuf dibebaskan dari penjara. 
 *     Allah memulihkan penglihatan Nabi Yaakob yang kabur.
 *     Nabi Isa diangkat ke langit
 *     Nabi Ayub dipulihkan Allah dari penyakit kulitnya
 *     Nabi Yunus selamat keluar dari perut ikan nun, selepas berada didalamnya selama 40 hari 40 malam.
 *     Laut Merah terbelah dua untuk menyelamatkan Nabi Musa dan pengikutnya dari tentera Firaun.
 *     Allah mengampunkan kesalahan Nabi Daud.
 *     Nabi Sulaiman dikurniakan Allah kerajaan yang besar.
 *     Hari pertama Allah menciptakan alam.
 *     Hari Pertama Allah menurunkan rahmat.
 *     Hari pertama Allah menurunkan hujan.
 *     Allah menjadikan Arasy. 
 *     Allah menjadikan Luh Mahfuz.
  *    Allah menjadikan alam.
 *     Allah menjadikan malaikat Jibrail.

KELEBIHAN

Daripada Abu Hurairah Radiyallahu’anh berkata : bahawa Rasulullah Sallahu’alaihiwasallam bersabda : “Seafdal-afdal puasa selepas bulan Ramadhan ialah bulan Allah Muharram dan sebaik-baik solat selepas solat fardhu ialah solat pada malam hari”. Di dalam riwayat yang lain “Solat di sepertiga malam” [Riwayat Muslim]

GALAKAN BERPUASA ‘ASYURA’

Daripada Abu Qatadah Radiyallahu’anh bahawa Rasulullah ditanya akan puasa hari ‘Asyura ( hari ke sepuluh) . Maka sabdanya : “ia menghapuskan dosa setahun yang lalu”. Didalam riwayat yang lain “..adapun puasa pada hari ‘Asyura menghapuskan dosa tahun sebelumnya”. [Riwayat Muslim]

Hadith diatas jelas merupakan anjuran Rasulullah kepada umatnya agar berpuasa pada hari kesepuluh di dalam bulan Allah Muharram. Ini dijelaskan  akan terhapusnya dosa setahun yang lalu iaitu dosa-dosa yang kecil. . Manakala dosa-dosa besar dengan cara bertaubat kepada Allah .

Mengikut satu riwayat ketika Nabi sampai di madinaH didapati golongan Yahudi berpuasa pada hari Asyura  10 Muharram) kerana bersyukur Nabi Musa diselamatkan dari kekejaman Firaun dan dr tenggelam dalam laut Merah . Maka Nabi berkata yang baginda lebih lagi berhak berpuasadr[dm mereka . Justeru Nabi menganjurkan kepada para sahabat untuk berpuasa pada Tasu’aa ( hari kesembilan) dan Asyura ( hari kesepuluh ) Muharram sebagai membezakan dengan amalan kaum yahudi.

Untuk tujuan tersebut – Ayuh diajak rakan-rakan sekalian untuk kita berpuasa sunat sekurang-kurangnya pada Hari Sabtu

Ini 10 Muharram @ 24 Nov 2012 . Kepada yang mampu eloklah berpuasa 2 hari dengan bermula jumaat besok hari , 9 Muharram @ 23 Nov 2012 dan disambung dengan sabtu. Boleh juga berpuasa  mulai hari Sabtu dan bersambung dgn  Ahad (10 & 11 Muharram).

Terpulang kepada kita – kenduri kahwin pun banyak . jika hendak kelebihannya berpuasalah demi untuk faedah kita sendiri. Kenduri pergilah juga .. salam tuan rumah lepas tu beredarlah segera. Tak mampu dua hari , jangan tinggalkan pula. Berpuasaah walau pun sehari SABTU 10 MUHARRAM bersamaan 24 NOV 2012.

SELAMAT BERAMAL ….

Thursday, November 22, 2012

Sakit Itu Ujian Dari Allah

 Assalamualaikum

Tahukah anda, apabila seorang hamba Allah jatuh sakit, Allah akan utuskan kepadanya 4 malaikat.

Malaikat Pertama : akan ambil SELERANYA.
Malaikat kedua : akan ambil REZEKINYA.
Malaikat ketiga : akan ambil KECANTIKANNYA (wajah menjadi pucat)
Malaikat keempat : akan ambil DOSANYA


Dan apabila telah sampai waktu yang telah Allah tetapkan untuk hambaNYA kembali sihat, Allah akan suruh malaikat pertama, kedua dan ketiga untuk beri balik apa yang diambil olehNYA buat sementara waktu iaitu nikmat SELERA, REZEKI & KECANTIKAN.
Tapi, Allah tidak menyuruh malaikat keempat untuk beri balik DOSA hambaNYA yg telah diambil. Nak tahu kenapa?

Sebab sakit itu ujian Allah. Sakit itu kafarah (penghapus) dosa bagi tiap2 hambaNYA. SubhanAllah.. betapa kasih, mulia & baik hatinya Allah pada hamba2NYA. Sebab tu kene selalu husnudzon (bersangka baik) bila Allah uji kita dgn rasa sakit.

Sungguh kasihnya Allah pada kita. Dalam Dia menguji kita dengan nikmat sakit, ganjaran dan pahala tetap ada buat kita, hamba-hambaNYA.

Subhanallah..Allah tahu apa yang terbaik untuk kita..:')
jangan mengeluh dengan apa yang menimpa diri..
Allah cuma rindu untuk mendengar Rintihan HambaNya..
maka dia berikan kita dugaan,ujian dan cabaran dalam hidup..
supaya kita kembali padaNya..
Sabarlah menghadapi segala ujian Allah ini

Wassalam

Wednesday, November 21, 2012

Bila Diva-Diva Anggun ber'Steamboat


Di sinilah tempatnya... Flaming Steamboat Buffet at Danau Kota, Setapak, KL
ni sedikit je makanan yg sempat diambil.. sebab dah lapar xhengat2.. :p













p/s: sekian terima kasih juru gambar :p



Monday, November 12, 2012

Jaclyn Victor - Koleksi Gemilang Lirik

Jaclyn Victor
Lirik Koleksi Gemilang :

Kini gemilang itu semakin pasti ku genggam
Gemilang suara keyakinan kian dalam
Gementar harus jangan jiwaku harus bertenaga
Mungkinkah ini menjadi realiti

Bercinta sudah lama
Berkasih dan bermesra

Biar bertahun masa beredar
Satu wajah satu nama takkan pudar

Maafkanlah oh...
Andai lagu ini mengganggu ruangan hidupmu

Kau kebanggaan kita
Kau budayawan bangsa
Kau.. Lah lagenda

Cintaku bukan di atas kertas
Cintaku getaran yang sama
Tak perlu di paksa
Tak perlu dicari
Kerana ku yakin ada jawabnya

Akan ku bawa
Kau mengembara
Menerokai alam asmara
Mengubu kota cinta kita

Hati membeku mengingatkan
Kata janji manismu... Oh...

Walau kita dihadapkan
Dengan berbagai pilihan
Mengapa sering terjadi
Pilihan tak menepati

Dia Isabella
Lambang cinta yang lara
Terpisah kerana adat yang berbeza
Cinta gugur bersama
Daun daun kekeringan...

Ku menghimpun doa bertahun
Mencari pepohon nan rimbun
Bertemu dahan yang rapuh
Tempat ku berteduh

Gugusan hari-hari
Indah bersamamu
Kamelia

Akan ku sahut namamu oh sayang
Sewaktu ku kesunyian...

Gemerlapkan jiwa
Semikanlah cinta
Semoga kau dan aku
Akhirnya bersama
Aku kan menunggu
Walaupun seribu tahun lagi

Suatu hari nanti
Pastikan bercahaya
Pintu akan terbuka
Kita langkah bersama
Di situ kita lihat
Bersinarlah hakikat
Debu jadi permata
Hina jadi mulia

Untukmu akan ku semaikan
Cinta yang sejati tiada bandingan
Dalam kerinduan ku sendiri
Dalam kesyahduan kita hadapi
Warisan wanita terakhir
Jiwa raga ku serah
Kau ingin milik segalanya

Tinggal kenangan
Gagal segala impian
Tinggal bertanya
Erti sejati

Di sana hanyalah menanti
Sampai bila pun ku tak pasti
Bertanya khabar melalui tinta
Jarang sekali bertemu muka
Namun ku tahu dia...

Kau kekasih awal dan akhir
Kau kekasih zahir dan batin

Engkau pun tahu niatku
Tulus dan suci

Sebuah cinta dan harapan
Menjadi debu berterbangan

Andai di pisah
Laut dan pantai
Musnahlah ilham
Hilang pedoman

Oh... Oh...Mengapakah
Terus mengharap menanti
Walau cukup ku sedari
Kau takkan kembali

Dingin malam tirai kenanganku
Menyerlahkan sekurun ingatan
Terciptalah rimba kehidupan
Percintaan dalam perjuangan

Sesungguhnya kau ku sanjung tinggi
Bererti hanya kau di hati
Sayangnya kejernihan cinta
Yang mencermin setia
Kau keruhkan warnanya

Di antara gadis-gadis seluruh dunia
Tiada yang sehalus mulus
Oh setulus dia
Di antara gadis-gadis seluruh dunia
Tiada yang sehalus mulus
Oh setulus dia

Kini gemilang itu semakin pasti ku genggam
Gemilang suara keyakinan kian dalam
Gementar harus jangan jiwaku harus bertenaga
Mungkinkah ini menjadi realiti


Lirik lagu Koleksi Gemilang Jaclyn Victor

Thursday, November 8, 2012

AWAS!! Program Loteri Guna Nama AirAsia

KUALA LUMPUR – AirAsia Bhd. (AirAsia) tidak pernah terlibat dengan mana-mana organisasi yang menganjurkan program loteri yang menawarkan hadiah wang tunai atau program baucer membeli belah kepada orang ramai.

AirAsia melalui satu kenyataan media memberitahu, pengumuman itu ekoran terdapat orang ramai yang menerima jemputan melalui emel untuk menyertai program loteri atau program baucer membeli belah 1Malaysia yang didakwa dianjurkan oleh AirAsia.

“Program itu kononnya dianjurkan AirAsia (Ibu Pejabat Asia Pasifik) yang menggunakan alamat perniagaan di Terminal 2, Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu, Sabah.

“Pihak tidak bertanggungjawab ini mendakwa menganjurkan 2012 AirAsia Exclusive Special Bonus Program yang menawarkan hadiah wang tunai sehingga USD130,000,” kata kenyataan itu hari ini.

Malah, kata kenyataan itu, pihak terbabit turut meminta orang ramai untuk memberi maklumat peribadi untuk mendapatkan  baucer membeli belah 1Malaysia bernilai RM5,000.
Justeru, kata kenyataan itu, orang ramai diminta mengabaikan tawaran seperti itu kerana AirAsia tidak pernah menganjurkan program sedemikian.

Tambah kenyataan itu, AirAsia telah membuat laporan kepada polis dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) berhubung aktiviti tersebut yang dilihat boleh mencemarkan reputasi syarikat berkenaan.

Tegas kenyataan itu, AirAsia tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undan keatas pihak yang bertangungjawab diatas kegiatan tersebut.

SUMBER : MYNEWSHUB
There was an error in this gadget

nuffers

Digital clock