nuff

Sunday, October 13, 2013

Simple Fried Cabonara by Cik Marie

haluuuu... hyeee...
harini aku nak share dinner malam tadi aku wat.. entah apsal ntah tetiba rasa mcm nak masak.. ikotkn hati nak aje makan meggi je dah... malam tadi aku wat resepi sendiri yg mmg makanan family aku bila time weekend dari dulu.. haha... lain org lain tekak.. pada aku lebih selesa n selera makan mende ni dari makan spaghetti mee kosong tu dgn kuah bolognese.... nooo.. kalau masak je aku ok.. tapi utk aku makan, memang tak lah... aku suka makan mcmni.. maklumlah selera org kg... so, perlu ke aku share mcne aku masak mende nih? aku tulislah ape aku ingat k.. sebab masa masak, mmg aku campak2 je.. janji ade rasa.. hehe....

meh kita start: 
 tu dia bahan2 mentah yg diperlukan.. konon2 ditaja oleh #Maggi katanyeee.. hehehe.. 
# Mee # Sos Cili # Bawang Putih # Spaghetti sos # perisa tambahan Maggi cukup rasa
# Black Pepper # White Pepper # Minyak masak # Garam # kicap

# Mix Vege # Beef Burger

 Memula mcm biasa rebus dulu Mee Spaghetti tu dengan air, sedikit garam dan sedikit minyak utk elakkan dari mee tersebut melekat2... (sambil tu tumbuklah bawang putih)...  utk rebusan biar sampai mee tersebut agak sedikit kembang.. jangan lama2.. nanti terlalu kembang xsedap plak nak di fried kan... lepas tu toskan dan asingkn bg sejuk sket... 

# lepas tu cuci kuali (utk elakkan dr guna banyak barang). panaskan minyak dan masukkan bawang putih yang ditumbuk tadi.. kacau sampai naik bau.
# lepastu masukkan cili sos, n kuah spaghetti ikot banyak mana keperluan korang. pastu kacau sampai dia sebati...
# after sebati tu baru masukkan beef burger yg dihancurkan tadi tu. gaul dan kacau sampai beef tu serap kuah2 tu.. biarkan kuah sehingga dia pekat then barulah masukkan mix vege. kacau then start merasa... tu lah time bagus utk tambah garam dan perisa tambahan.
# mula masukkan mee yg di tos tadi. gaul dan gaul. rasa dan rasa. masa gaul tu jangan lupa buh kicap sket utk nampak cantik dan sedap (padahal mmg aku gler kicap!!) oppss... jangan lupa gaul2 dan gaul.. biarkan ia agak kering jangan bg dia basah2.. masak mcm masak mee goreng or meehon goreng... lebih kurang mcmtu....
# lepastu masukkan black pepper & white pepper, biar ade rasa pedas sket. selalu kalau ikot tekak jawa ni, aku buh cili mesin, tapi mcm nak guna sos je lagi mudah. baru lah italian! haha..
#gaul dan gaul pastu apa lagi.. dah agak cukup kering and rasa mcm selera je nak makan, boleh lah hidang...

haaaaa... ni lah dia hasilnye... xsempat nak amek pic hidang kat pinggan... haha.. sebab dah lapar sangat!! huhu..

so, itulah resepi aku malam tadi.. hahahahaha... selamat menjamu selera... ekekekekeke...

p/s: kita bukan org ada2.. so, dari duk umah xde wat ape, maka buat lah sesuatu sambil2 isi masa lapang tu.. hehehehe.. Alhamdulillah..

2 comments:

Hak cipta terpelihara cik marie. Nak comment (jika ada), please comment selembut dan seceria bahasa yang mampu.. haha (paksa)

nuffers