nuff

Monday, March 26, 2012

My ABAH The Best! Part 1

Sabtu lepas perginya nenda sebelah abah yg disayangi. mmg aku kebetulan nak balik ke kg dengan en hubby lewat sikit.. tapi lewat itu telah menghancurkan segalanya apabila sekali lagi aku bebetul tak dapat melihat arwah menghembuskan nafas yang terakhir.

cerita bermula lepas balik kerja pada hari jumaat, mcm biasa aku lepas balik kerja terus ke gym utk buangkan masa dari aku balik rumah sorang dan asyik terfikir perkara yang bebukan.. almaklumlah aku nih idop PJJ dgn suami.. so, every week tu agak sibuklah.. hari minggulah aku rasa seperti aku seorang isteri sebenar.. seronok... :) tapi ujian Allah tu tetap ada... Dia maha menguji.. takpelah, abes situ je... kang citer panjang2 ade mende yg tak best.. hehehehe.. tak baik.. :p

sampai je TBS lebih kurang kul 10.30, 10.50pm mcmtu, aku pun tgk kat hp.. sekali ader missed call dari cousin aku dr kg.. and 1 new message yang bertulis

"Assalamu'alaikum, nenek tgh nazak ni, along kat mana?"
terdiam aku... nenek nazak?
"along kat TBS nih, ngah amek abg boy" balas aku.
"ok2, tapi along balik tak?" tanyer cousin aku lg.
"balik2, skrg condition nenek mcmner?" tanyer aku utk kepastian lagi..
"nazak" jawab cousin aku..

terus aku gelisah dan tak sabar nak balik kg. tiba je si suami terus aku bgth dia hal nenek.. aku tak tau ape yg berlegar di kepala dia tapi yang pasti aku kene balik kg gak.. no matter what it is family first.. sampai je di kg, semua dah berkumpul keliling nenek. hmmmm.... kebetulan aku sampai sekali dengan ambulans. terus aku pegang2 picit jari kaki nenek.. tibe2 aku teringat arwah nenek belah mak.. aku berjaga menjaga mayat arwah sepanjang malam utk dikebumikan pada waktu pagi. sebab arwah meninggal agak lewat senja.. sampaikan aku terlelap sebelah mayat arwah.. nak nanges plak tetibe............. ishk ishk. ishk... Al-Fatihah...

"abah ko mane?" tanyer salah sorang pakcik dekat aku.
"ateh gi bandung flight ptg tadi" jawab sepupu aku. aku plak tak tau yg abah aku gi Bandung on that day.
"jadi mcmner sekarang ye" tanyer salah sorang pakcik aku pada pegawai perubatan tersebut.
"mcmni lah pakcik, kami ikot pada keputusan ahli keluarga, kalau nak dibawa ke hospital, kami boleh uruskan semualah.. semuanya bergantung pada ahli keluarga" kata pembantu perubatan tersebut.
"amanah tu, mak taknak ke hospital.." kata salah sorang pakcik pada paklang.
"amanah tapi manyakitkan tak guna gak.. jadi mcmne skrg?" jawab paklang
"bawalah gi hospital, ape2hal nenek ok kat sana.." sampuk aku.

dah hampir 1/2 jam berdiskas adik beradik, keputusannya, nenek pun dibawa ke Hospital Besar Kajang. aku, adik2 aku, pakcik2 and ade beberapa cousin aku yg lain pun follow sekali ke hospital... keadaan agak cemas disebabkan nenek terus dimasukkan ke dalam wad icu.. doktor mula keluar masuk utk tanyer simptom jadinyer nenek mcmtu..

jam dah kul 1,2 pagi. Sementara menanti result xray nenek, aku, hubby, paksu, paklang, pakcik and cousin2 aku gi lah makan jap kt mini gerai mamak kt dlm sepitaltu.. dekat je tak jauh pun.. dok layan citer pasal keterlah, kene hempap pokok lah, hp lah, motor lah.... mujur masa tu paksu payung makan.. hehehe.... tibe2..

krrinngg kringggg kringgg.. hp adik aku bunyi...
"hello, ha nenek kat icu lagi.. dah ok la sikit dari awal tadi.. nak ckp dengan paklang?" jawab nadiah... rupernyer panggilan dari abah.
"assalamu'alaikum moi, aaa.. mak tadi dah xray tgh tunggu keputusan.. kritikal jugalah kata doktor. tak tahu lagi.. buat masa ni dekat icu lagi... aaa yelah, nanti ape2 abg teleponlah" jawab paklang.
"nah telepon ko nadiah.. mcmner alang nak tepon abah ko nih? hp alang takleh tepon oversea.." paklang sempat melawak.
"ni tepon nadiah ade nih" sampuk aku.
"eeeeee.. abeh credit aku!" jawab nadiah..

walaupun berada jauh dari tanahair, alaa seberang je pun.. abah tetap call.. aku dapat rasakan kegelisahan dia, kerisauan dia kat nenek. dia lah anak paling nakal dalam keluarga.. tapi dia gak lah nenek sayang.. tetibe terimbas bila balik kampung, abah tido sebelah nenek.. ader sekali abah tido kat peha nenek.. hmmm... nak nangeslah.....


akan bersambung.......

No comments:

Post a Comment

Hak cipta terpelihara cik marie. Nak comment (jika ada), please comment selembut dan seceria bahasa yang mampu.. haha (paksa)

nuffers