nuff

Wednesday, April 27, 2011

Abah nak tumbuk ORANG???! [episod takot]

semalam, aku pulang ke rumah macam biasa tapi sedikit berbeza sebab abah sampai lebih awal dari aku.

'eh, abah sampai awal lak.. tak keje ker?' bisik hati aku,

sebab aku tau abah gi keje naik komuter and akan sampai lewat selalunyer dekat2 azan maghrib baru sampai rumah...

'hmmm.. takpelah...' bisik hati aku lg..

aku pun mcm biasalah sampai rumah, terus lepak jap tgk tv, borak2 dgn adik2 and mkn.. topic utama for sure pasal sms yg adik no 3 aku dpt. sms giler yg nakkan aku ngan adik aku no 2. siap kata jin cinta nak rambut sehelai. dah lama. uits.... ntahlah... pening pikir. kalo dia ganggu lg, aku pasti akan report polis. jgn main2 dgn aku.. nampak je beralah tapi tegas dan selalu bersedia in any situations.

ngah dok sedap mkn tgk sambil tgk tv, tetibe kedengaran adik bongsu aku beri salam baru balik sekolah..

'assalamu'alaikum, mak kita balik lalu belakang'.. kata ijat pada mak aku.

'wa'alaikumsalam.. adik lalu belakang... ok' jawab mak aku..

'eh, pahal si ijat lalu belakang lak, selalu balik lalu lorong depan.. ahh.. ikot dialah, janji selamat sampai rumah.' bisik hati aku lg...

tak lama tu kedengaran bunyi motor. abah baru sampai rumah.. keluarlah tu agaknye kejap jumpa kawan. ngah sedap mencekik, aku tgk abah laju je cari ijat..

'ijat mane? balik lalu belakang eh?' tanyer abah..

'ishk, nape muka abah mcm panas je nih? lama aku tak tgk muka abah mcmtu... last aku tgk masa aku kecik2 dulu.. yelah.. masa baran dia dtg dulu... ishk...'. hati aku dah tak tenteram.. terus aku takot, terus tak lalu mkn..

'abang jumpa budak tu tadi, dah stand motor dah nak tumbuk budak tu'. tambah abah lagi bercerita dekat mak. aku and adik2 aku diam...

'nape mak?'. sampuk alang

'ader budak nak pukul ijat sebab ijat bwk motor terlanggar motor dia, yg budak tu pulak dgn lampunyer takde ape takde terus nak mintak ijat ganti rugi. agaknyer tgk ijat budak kecik, sedaplah nak mintak anak org itu ini.. sesedap je nak pukul anak org'. jawab mak.

telinga aku dah panas dah.. aku pantang betul org kaco family aku! mmg pantis budak nih!

'budak tu tadi ader kat depan siap cakap, mane anak ma'mor.. mane anak ma'mor, dia tak sedar abang ader kat belakang, ape lg abang jawablah, ni hah bapak dia ader kat belakang ni... mencicit budak tu lari' abah sambung cerita lagi..

'pastu ader sape ntah, naik moto pusing balik bgth abang, pukul je budak tu bang, budak tu mmg kurang ajar sikit, nak tunjuk samseng, seb baik budak tu lari.. kalo tak, mati dia abang kejekan, jangan main2 dgn abang.' tambah abah lagi dgn nada geram.

aku tersenyum je.. syukur dgn tindakan abah kali ni. selama ni abah hanya dgr n nak tunggu depan mata baru bertindak, kali nih dah depan mata... akhirnya......... hmmm.. syukur.. aku terus tersenyum. tapi budak tu mmg aku takkan lepaskan.. ape2 jadi dekat adik aku, siap! nampak je kami takde ape.. jgn lupa keluarga kami besar! baik jawa baik minang. ko takleh lari mane dlm m'sia nih. budak!!!

hmm... sian ijat.. tak pasal2 dah ade musuh.. takpe dik, budak tu takleh ke mana! dia dok kg tak ke mana... tak educatednyer budak!!! org biar dok kg tapi berpendidikan. ni nak tunjuk samseng konon. bodoh! tunjuklah ko samseng mcmner pun, ko tetap manusia! Allah akan balas gak nanti. time tu kita tgk sape yg terkena.. :)


p/s: syukur masih dikelilingi oleh mereka2 murni sifatnya yg sudi membantu dan menyayangi keluarga kami dikala kami amat memerlukan bantuan. semua dihujung jari... tekan je, pasti ada yg membantu... Alhamdulillah.. itulah niat baik, hati baik pasti baik jua lah balasannya.. :)


No comments:

Post a Comment

Hak cipta terpelihara cik marie. Nak comment (jika ada), please comment selembut dan seceria bahasa yang mampu.. haha (paksa)

nuffers